Provincie Noord-Brabant deed van 10 tot en met 14 februari 2025 voor de tweede keer mee aan nationale campagneweek rondom peulvruchten: Bean Meal.
Een week lang hebben we peulvruchten op het podium gezet. Dat deden we samen met diverse organisaties die de Bean Deal ondertekenden.
10 februari 2025 was het Wereldpeulvruchtendag! In aanloop naar deze dag hebben Bean Deal en partners die de Bean Deal ondertekenden, zoals provincie Noord-Brabant, het initiatief genomen om een week lang de peulvruchtenconsumptie te stimuleren. De provincie vindt de Bean Deal (welke onderdeel is van de Nationale Eiwitstrategie) belangrijk, omdat we werken aan een opschaling van de Nederlandse teelt en verwerking van eiwitrijke gewassen, primair bestemd voor menselijke consumptie. Als ondertekenaar van de Bean Deal is het daarom niet meer dan logisch dat wij ons als partner hebben verbonden aan Bean Meal.
Op dit moment bestaat ons voedsel uit 60% dierlijke en 40% plantaardige eiwitten. We willen die balans omdraaien naar respectievelijk 40 en 60% in 2030. Hiervoor zijn veranderingen nodig in de hele voedselketen; zowel in de teelt, de verwerking als de consumptie van eiwitten. Dit doen we o.a. door (het versnellen van) innovaties. Dat kan ondernemers helpen de economische kansen van de eiwittransitie optimaal te benutten.
Van 10 tot en met 14 februari 2025 was het #BeanMeal. Bonen zijn een belangrijke bron van eiwit. Tijdens de campagneweek wilden we iedereen uitdagen om wat vaker te kiezen voor een lekker product of gerecht op basis van peulvruchten. Van bruine boon tot lupine, van kikkererwt tot veldboon, van edamame tot kapucijner. In bijvoorbeeld een salade, pokebowl, wrap of verwerkt tot een burger of spread. Behalve superlekker, is het ook nog eens gezond.
Peulvruchten bevatten veel eiwitten, mineralen en vitaminen. Ze spelen een belangrijke rol bij duurzame voedselproductie. Hun stikstofbindende eigenschappen verbeteren de vruchtbaarheid van de bodem. Hier komt bij dat Nederland haar afhankelijkheid van niet-Europese eiwitimport wil verminderen. In 2020 startte hiertoe de Nationale Eiwitstrategie, met de Bean Deal als resultante. Met Bean Meal gaven we extra aandacht aan producten met bonen geteeld door Nederlandse boeren.
Bezoek de website van de campagneweek.
Voor de 28e keer vond dit jaar de verkiezing ‘Het lekkerste worstenbroodje van Brabant’ plaats. Dit jaar voor het eerst met twee nieuwe wedstrijdcategorieën: meest innovatief en vegan. De provincie mocht tijdens de finale op 16 juni 2025 de beker uitreiken aan de laatstgenoemde categorie. Lees meer over Lupineboon steelt de show in lekkerste vegan worstenbrood
Tijdens de tweede editie van Bean Meal, die plaatsvond van 10 t/m 16 februari, werden in heel het land door organisaties en overheden activiteiten georganiseerd om meer mensen vaker peulvruchten te laten eten. Provincie Noord-Brabant is als deelnemer aan Bean Deal een ambassadeur van de campagne. Lees meer over Peulvruchten stelen de show tijdens landelijke campagne
Supermarktketen Jumbo heeft vanaf 2025 vriesverse edamame bonen, afkomstig van Nederlandse telers, in het schap liggen. Dit is het resultaat van een onlangs gestarte samenwerking tussen Jumbo en agrarisch ondernemers. De provincie vindt het een belangrijke stap voorwaarts in de eiwittransitie. Lees meer over Eiwitrijke edamame boon van eigen bodem maakt opmars
De toekomst is plant-based. Cruciaal daarbij is de transitie naar duurzame voedselsystemen. De provincie werkt samen om de komende jaren een koploperspositie in deze transitie te pakken. De focus ligt op de opschaling van ingrediënten die plantaardige voeding lekker, voedzaam en betaalbaar maken. Lees meer over Brabant wil Scale-Up Plant van Europa worden
Kaas maken van een metalen koe en vissticks van lokale visvervangers. Of wat denk je van soja niet uit het buitenland halen, maar als alternatief lupinen van hier gebruiken? Lees in het nieuwe Brabant Magazine de verhalen van drie ondernemers die elk bijdragen aan de eiwittransitie. Lees meer over Eiwittransitie in de praktijk – drie ondernemersverhalen
Samen met supermarktketens, producenten, cateraars en maatschappelijke organisaties zet de provincie Noord-Brabant zich tijdens de nationale campagne Bean Meal in om iedereen in de ban van de boon te krijgen. De activatieweek van 3 tot en met 9 februari 2024 is voortgekomen uit de Bean Deal. Lees meer over Provincie stimuleert peulvruchtenconsumptie als onderdeel van Bean Deal
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.