Omgaan met drukte in een roerige periode

25-06-2020
918 keer bekeken

Bij De Walhoeve in Goirle heeft de coronacrisis zakelijk én privé een enorme impact. Hoe slaagden de boerderij en winkel erin om de drukte in goede banen te leiden? Eigenaar Corné van Roessel kijkt terug op een bewogen én leerzame periode.

Als er één agrariër is die de coronacrisis aan den lijve heeft ondervonden, dan is het Corné van Roessel, eigenaar van De Walhoeve in Goirle. Allereerst werd hij zelf getroffen door het virus. Tien dagen lang ging hij in thuisquarantaine. Hij bleef zelfs uit de buurt van zijn eigen vrouw, twee dochters en zoon. ‘De eerste klachten kreeg ik vlak voor Pasen,’ vertelt Van Roessel. "Ik nam geen enkel risico. Ik woonde in de garage en kreeg eten en drinken aangereikt door mijn gezin. Ik ben in die weken tien kilo kwijtgeraakt."

Er gebeurde iets dat nóg meer impact had: Christ van der Pol, één van de twee slagers die voor Walhoeve werken, kwam te overlijden als gevolg van corona. "Hij was een zeer gewaardeerde en hardwerkende man," vertelt Van Roessel. "Begin juni hebben we onze weekaanbieding opgedragen aan Chris, want toen was zijn verjaardag. Het was een zwaar verlies. Al met al mag je wel zeggen dat we het flink voor onze kiezen hebben gekregen."

Uitstekend werk verricht

De Walhoeve ligt op een bijzondere plek in Goirle. Aan de ene kant van de Oostplas is de boerderij gevestigd, waar al ruim 35 jaar vleesstieren worden verzorgd. Als ze volwassen zijn en een perfecte vleeskwaliteit hebben, worden ze geslacht en komt het vlees van de dieren terug op de boerderij. Dan wordt het vers verkocht in de boerderijwinkel, die aan de andere kant van de plas is gevestigd. Hier worden behalve vlees ook kaas en zuivel, groente en fruit en streekproducten verkocht (van bier en wijn tot honing en jam).

De forse coronategenslagen hadden ook gevolgen voor de manier waarop het bedrijf werd geleid. Corné’s vrouw en bedrijfsleidsters runden enige tijd de winkel. Voor Corné bleef weinig anders over dan zo goed en zo kwaad als het kon vanuit zijn garage aan te sturen. "Ik mag me heel gelukkig prijzen met mijn vrouw en kinderen en bedrijfsleidsters. Ze hebben geweldig werk verricht, nota bene in een tijd dat het aantal klanten met bijna vijftig procent steeg."

Op tijd nee zeggen

De coronacrisis zorgde voor nog meer grote veranderingen. De vraag van lokale en regionale horecabedrijven naar de producten van De Walhoeve kelderde. Tegelijkertijd steeg de vraag van particulieren en cateraars naar de producten die De Walhoeve levert aan Boerschappen. Dat is een organisatie die dagelijks langs tientallen boeren in de regio rijdt en de lokale producten verwerkt in boodschappenboxen.

De ene week levert Walhoeve gepaneerde schnitzels aan Boerschappen, de andere week gehakt, dan weer varkensreepjes of rundervinken. "De vraag naar lokale producten steeg enorm dankzij de coronacrisis. En de vraag naar boodschappenboxen steeg zelfs landelijk," vertelt Corné van Roessel. Hij leerde in deze periode een belangrijke les: "Voor ons was de kunst om de drukte te managen. Concreet betekende het dat ik contact zocht met Boerschappen en aangaf dat ik mijn plafond had bereikt. Ik wilde alleen nog regionaal leveren, niet meer landelijk. Wat ik dus ook heb geleerd, is dat je op tijd nee moet zeggen. Hoe Boerschappen reageerde? Ze waren blij dat ik het eerlijk en tijdig aangaf."

RIJP

De coronacrisis heeft Van Roessel nog meer wijze lessen opgeleverd. Die lessen hebben te maken met RIJP, een onlineplatform met als doel rechtstreekse verkoop van boerenproducten aan consumenten en afnemers, dus een korte keten tussen productie en afzet. RIJP is een initiatief van FoodUp BrabantZLTOHAS en ICT-bedrijf Geodan waar inmiddels enkele tientallen boeren aan meedoen. "Door de vraag naar lokale producten kwam ook hier de pakkettenstroom tijdens de coronacrisis goed op gang," vertelt Corné van Roessel. "Toen werd me duidelijk dat we onze routes en netwerken nog beter moeten combineren. We kunnen technische hulpmiddelen nog slimmer inzetten en onze vrachtwagens nog efficiënter laten rijden. De keten kan dus nóg korter." Van Roessel vat de lessen van de coronacrisis samen: "De Walhoeve maakt mooie producten, en concepten als Boerschappen en RIJP zijn nodig om ze bij de klant te krijgen. We hebben elkaar dus nodig."


Hart onder de Riem
Tekst: Stan Verhaag
Foto's: Ilse Wolf

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen