Landbouwtransitie begint in de schoolbanken

15-04-2025
0 reacties

ZLTO, het agrarisch onderwijs en de provincie Noord-Brabant hebben gezamenlijk een nieuw lesprogramma ontwikkeld: ‘Jouw Omgeving, Jouw Toekomst’. Daarmee ontwikkelen studenten vaardigheden die belangrijk zijn in de huidige, snel veranderende wereld.

Het lesprogramma helpt agrarisch studenten om vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben voor de toekomst. Studenten zijn enthousiast over de inhoud van het programma, dat in 2024-2025 voor het eerst werd gegeven bij scholen zoals Curio, Yuverta en HAS green academy.

De provincie en ZLTO willen samen met het agrarisch onderwijs een belangrijke bijdrage leveren aan de opleidingen in het groene domein. ‘We willen echt input leveren. De nieuwe onderwijsmodule is hiervan een sprekend voorbeeld’, zegt Maaike Mikkers, beleidsspecialist ZLTO. ‘Groen onderwijs is cruciaal voor de ontwikkeling van toekomstige agrarisch ondernemers. Wij willen studenten de juiste handvatten meegeven, waardoor ze snel op eigen benen kunnen staan. De transitie van de landbouw begint in de schoolbanken’ aldus Maaike Mikkers.

Marcel Webster, aanjager van kennisontwikkeling en onderwijsvernieuwing bij het programma Landbouw en Voedsel van de provincie Noord-Brabant vult aan: ‘Agrarische studenten moeten leren hoe ze kunnen omgaan met de veranderende wensen van de maatschappij. Ze moeten goed kunnen communiceren met burgers uit hun omgeving en consumenten die hun producten kopen.’ Het programma besteedt dan ook volop aandacht aan het ontwikkelen van vaardigheden die belangrijk zijn in de snel veranderende wereld.

Minder studenten

ZLTO en provincie Noord-Brabant zien dat onderwijsvernieuwing belangrijk is. Het aantal studenten op agrarische opleidingen neemt af. Dit hangt samen met het feit dat er minder studenten zijn. ‘Maar misschien ook wel omdat het niet meer vanzelfsprekend is om boer of boerin te worden’, denkt Marcel Webster. ‘Het is dus van belang om opleidingen toekomstbestendig te maken.’

De provincie en ZLTO werken hard aan deze missie. ‘We willen dat het aantal studenten voor agrarische opleidingen stabiel blijft,’ zegt Maaike Mikkers. ‘Studenten zijn in ieder geval enthousiast over de nieuwe module. Dat blijkt uit een enquête die we onlangs bij HAS green academy hebben gehouden.’

Nadenken over de toekomst

Kees van Vuuren, docent Veehouderij bij de HAS, benadrukt de toegevoegde waarde van het nieuwe onderwijsprogramma: ‘Onze studenten noemen we ook wel HAS Toekomstmakers. Zij staan aan de lat voor de grote uitdagingen waar de sector voor staat. Door intensief samen te werken met het werkveld, zoals binnen de module ‘Jouw Omgeving, Jouw Toekomst’, ontwikkelen de studenten vaardigheden waardoor zij klaar zijn om hun rol te pakken en een bijdrage te leveren aan genoeg gezond voedsel in een gezonde leefomgeving.’

Een van die studenten is Sam Lepoutre. Zijn ouders hebben een bedrijf met 120 koeien in Batenburg. ‘Ik vind het prettig dat je samen met andere leerlingen wordt uitgedaagd om na te denken over de toekomst van de sector en jouw rol hierin. Door erover te sparren leer je van elkaar. Deze onderwijsvorm had ik het liefst al in mijn eerste of tweede jaar gehad’, zegt hij. Lepoutre wil later het ouderlijk bedrijf overnemen. ‘Ik ben iemand van de praktijk. Achter een laptop werken vind ik niets.’

Bron: ZLTO/Nieuwe Oogst

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen