Nederlandse peulvrucht naar Dutch Design Week

01-10-2020
0 reacties

Vijf koppels van ontwerpers én verwerkers gingen een jaar geleden een bijzonder avontuur met elkaar aan. De opdracht: kunnen we samen tot nieuwe, verrassende en smakelijke concepten komen voor de Nederlandse peulvrucht? Op 22 oktober tijdens Dutch Design Week 2020 presenteren zij het eindresultaat.

Plantaardig is booming. De supermarkt ligt vol met zuivel- en vleesvervangers. Gek genoeg zijn de meeste plantaardige burgers, roerbakreepjes en ontbijtdranken gemaakt van sojabonen uit het (verre) buitenland. Terwijl we hier alle ruimte, expertise en creativiteit in huis hebben om zelf eiwitrijke gewassen te verbouwen en daarmee veel duurzamere producten te ontwikkelen.

Niet voor niets kondigde Minister Carola Schouten op 3 september de opzet voor haar ‘eiwitstrategie’ aan. Dit plan bevat drie sporen: lokale teelt van eiwitrijke gewassen, ontwikkeling van alternatieve eiwitbronnen en verwaarden van reststromen. Als we meer eiwitrijke gewassen uit eigen land eten, is dat een zegen voor het milieu, onze bodem en de biodiversiteit. Tijd dus om out of the box te denken, FoodLab Pulses werd geïntroduceerd. FoodLab Pulses is in het leven geroepen om de peulvrucht in Nederland te promoten en is een project van ZLTO en Agri meets Design en wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant, Stichting DOEN en The Protein Cluster.


Vijf concepten

Tijdens Dutch Design Week 2019 werd FoodLab Pulses geïntroduceerd met een speeddate sessie tussen ontwerpers en verwerkers van peulvruchten. Vijf koppels vonden elkaar, en voor hen begon een pittige uitdaging: in een jaar tijd een goed, spannend, lekker en kansrijk concept neerzetten op basis van Nederlandse peulvruchten. Hoe is het ze vergaan en is het gelukt? Dat kun je allemaal lezen in het FoodLab Pulses magazine.


Van groene camembert tot bonenbrood

De koppels werkten stuk voor stuk aan vernieuwende concepten. Steven en Katinka verrasten met een plantaardige ‘zuivel’-lijn met een opvallende kleur: een groene yoghurt, een groene feta en een groene camembert. Allemaal producten van één fermentatieproces. BOON en Food designer Katja ontwikkelden de eerste Nederlandse tofu gemaakt van veldbonen. Dennis en Ester bedachten een plantaardige maaltijdverrijker in diverse smaakvariaties die ook koud gegeten kan worden. De Nieuwe Melkboer en Sam Vreeke kwamen met een veldbonendrank, speciaal voor barista’s. En Mike, Digna en Lucas tenslotte, presenteerden drie verschillende soorten brood, gebakken met meel van bonen. 

Op 22 oktober, tijdens de Dutch Design Week, presenteren de koppels hun concepten in The Embassy of Food in het klokgebouw in Eindhoven. Nieuwsgierig? Meld je dan aan via de website van ZLTO.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen