Coronacall #2 Verhaal en kennis delen met beperkt klantcontact

15-05-2020
0 reacties

Met 70 deelnemers namen we deel aan het gesprek van designer Rosa van der Kamp en geitenhoudster Doetie Trinks. Deze enthousiaste vrouwen pakten woensdagavond de vragen van Doetie eens goed bij de horens:

Hoe kan ik op een goede manier mijn kennis en passie delen? En hoe kan ik de meesterklassen verzuivelen naar een nieuw level brengen?”

“Ik ben Doetie. Boerendochter van origine maar ik mocht het bedrijf niet overnemen. Dat deed de zoon. Ik ben medisch analist geworden en deed kankeronderzoek in Londen. Maar er knaagde iets. Nu ben ik boerin met 35 bruine geiten (Toggenburger), die zorgen voor heerlijke kaas en vlees. Ik werk vanuit de kracht van het dier. Juist door de kans die ik thuis niet kreeg, ben ik er later zo vol vuur mee aan de slag gegaan. Uit ieder trauma komt ook weer een wonder zullen we maar zeggen.”

“Weet je wie ik ben?” Vraagt Rosa. Doetie verontschuldigd zich: “mijn dochter zei ook al: mam je hebt je toch wel even verdiept hè, ze doet hele toffe dingen! Maar het is zo druk op mijn bedrijf dat dat niet gelukt is. Dus vertel!”

“Ik ben dus Rosa, multidisciplinair conceptueel designer met Studio Rosa Dietz. Ik heb gestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door dieren, natuur en de landbouw. Ik heb de Drents Big Vief georganiseerd: een fietstocht met landbouwdieren. We zijn zo ver verwijderd van de natuur en de agricultuur, dat vind ik zo jammer.”

Rosa vraagt naar de afzet van Doetie’s kazen. “Mijn horeca is mijn afzet, het hogere segment. Dit gaat vaak via kaasspeciaalzaken. Ook sta ik op de streekmarkten. Allebei die kanalen vallen nu weg. Of ik op een biologische markt zou willen staan? Ja graag! Maar vaak zie je dat er al een kaaszaak is (iemand die biologische fabriekskaas inkoopt) en dan is er geen plek meer of angst voor nog een kaasleverancier. Best bijzonder want bij de streekmarkten vinden we juist dat we elkaar versterken door meerdere kaasproducenten op de markt. Die markten mis ik echt ontzettend hoor. Je hebt je klanten en je praat. Het is bijna hetzelfde als uitgaan. Het is heel leuk!”

Meesterklas Traditioneel Verzuivelen

“De meesterklas van drie dagen is overdonderend. Mensen krijgen veel kennis, ze kunnen proeven, leren en maken. Maar ik vraag me weleens af of dit de goede vorm is? Zou ik bijvoorbeeld eerst online filmpjes moeten delen/verkopen en als ze echt interesse hebben, ze dan pas laten komen? Of zou ik er bijvoorbeeld een driejarig programma van moeten maken? Of een programma dat mensen leren over het houden van de geit in al zijn facetten? Dus natuurlijk mijn kennis over zuivel en zuivelverwerking. Maar ook over het vlees van mijn geiten en de bokjes die geboren worden. Ik kan in mijn trainingen de kennis van wetenschap en het boeren combineren. Een mooie combi lijkt me. ”

“Je bent wat huiverig voor online cursussen, hoe komt dat?” merkt Rosa op. Doetie legt uit: “eerlijk gezegd, vraag ik me af waar dat heen gaat met de online wereld. Voor mijn gevoel is de wereld zo veel meer dan alleen online. Ik heb geen website. Inmiddels wel drie namen maar nog nooit gebouwd. Ik meen wel eens dat ik dat zelf wil doen. Maar soms vraag ik me af of het nodig is want mijn bedrijf werkt zo eigenlijk heel goed. We menen dat we visitekaartjes moeten hebben, een website en bedrijfsplannen. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik heb wel Facebook en Instagram. Ik ben misschien ook niet zo handig online. Dat merkte je net ook al met het opstarten van dit Instagram gesprek. Sociale media vind ik wel leuk hoor. Regelmatig sta ik tussen mijn geiten en maak ik een filmpje. Dat vind ik leuk en de mensen die me volgen ook. Wanneer ik me zorgen maak deel ik het ook. Maar hoe ik dat online goed aan moet pakken weet ik niet zo goed.”

Rosa deelt dat ze denkt dat voor een kleine ondernemer als Doetie het bijna niet te doen is zonder website. Deze zorgt voor je vindbaarheid en is ook makkelijk straks voor de meesterklassen. “Als je wilt, wil ik graag binnenkort een keer langs komen en met je doorpraten. En ik wil je bedrijf graag zien. Want kaas zien, ruiken, voelen en proeven en de rest van je bedrijf, dat is toch wel anders dan zo’n online belletje.”

Rosa vroeg Doetie het hemd van het lijf en gaf ook alle ruimte aan de volgers voor vragen/opmerkingen. Na een uur tijd was het duidelijk: deze dames hadden een goede klik en gaan binnenkort weer in gesprek. Rosa denkt graag met Doetie mee. Over hoe jullie dit kunnen volgen, later meer.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

0  reacties

Cookie-instellingen