Coronacall #5 Mandy & Jamie en Fides

De vijfde Agri Meets Design Coronacall was met toekomstige melkveehouders Mandy en Jamie in Babyloniƫnbroek (bekend als De Boeren Broekies) en social designer Fides in Amsterdam. 60 mensen keken mee naar het gesprek tussen deze jonge ondernemers en social designer.

Fides dacht mee met Mandy en Jamie die voor sommigen al bekend zijn door hun actieve youtube kanaal: De Boeren Broekies. Om een toekomstbestendig bedrijf te ontwikkelen is het voor Mandy en Jamie heel duidelijk wat ze nodig hebben: een onderscheidend bedrijfsconcept en een klantenkring. Ze zien dat er nu in Corona-tijd meer aandacht is voor lokaal voedsel en kopen bij de boer. Maar als alle boeren daar nu voor kiezen: hoe onderscheidend ben je dan nog? En past zuivelverwerking bij een onderscheidend concept?

Mandy vertelt: “In november hebben Jamie en ik besloten samen het bedrijf over te nemen van mijn ouders. Ik had nooit verwacht dat ik boerin zou worden. Als meisje zag ik alleen het harde werk. Nu zie ik de passie. Het werk is zo veelzijdig en helemaal naast mijn kantoorbaan van vier dagen. Jamie heeft een boerenopleiding gedaan. Mooi dat we het bedrijf ook vanuit een andere kant bekijken: ik meer vanuit de ondernemende kant, Jamie vanuit de vaktechnische kant.”

Jamie en Mandy vullen elkaar dus goed aan. Jamie vertelt dan ook: “Ik zal mezelf ook nog voorstellen. Al van jongs af aan help ik graag op de boerderij. En daar ging ik ook voor studeren. Vier jaar geleden begon ik als vertegenwoordiger in de fokkerij en zo kwam ik ook hier op het erf.” Hij moet lachen en gaat door: “We kwamen elkaar daarna tegen tijdens het stappen en ik stapte eens op haar af. Nou… en van het een kwam het ander. Nu komt mijn droom uit: boeren! Wat een mooi beroep! Bijvoorbeeld zondagochtend, mijn favoriete moment: de koeien uit de wei halen, vogels horen fluiten, geen auto’s in de buurt en daarna de koeien melken.”

Hoe ziet je droombedrijf eruit?

Jamie: “We melken nu 180 koeien, best een groot koppel. We melken ze in een melkstal, 2 x 4 uur. We zijn dus acht uur per dag bezig met melken. Als ik met 60 koeien de kost kan verdienen dan zou ik dat graag doen. Wat wij belangrijk vinden? Gezonde koeien, high tech innovaties, de data van de dieren goed gebruiken en gewoon dat alles netjes op orde is. We willen dat iemand die het erf op rijdt, denkt: WAUW!

We melken nu dus acht uur per uur en dat is best veel kostbare tijd. Vandaar dat we nu aan het investeren zijn in melkrobots. Zo kunnen we onze tijd in andere dingen stoppen. En ons oriënteren op een neventak: bijvoorbeeld verzuivelen. Dan hebben we eigen producten en kunnen we onze passie overbrengen.”

Waarom vinden jullie het belangrijk om jullie passie over te brengen?

Mandy: “We vinden het mooi om onze passie te delen en de consument waardeert dit ook heel erg. We vinden het belangrijk om transparant te zijn en om te delen welke keuzes we maken en waarom.”

Hoe zijn jullie bij Boeren broekies gekomen?

“Wij vertellen graag wat we doen, brengen veel tijd door op de boerderij. En we dachten… kunnen we Youtube niet gebruiken? En zo ons verhaal vertellen. We beginnen nog best wel puur en ook met het bouwen van het bedrijf. Dit willen we graag laten zien aan onze vrienden, familie maar ook aan de buitenwereld.”

Wat is innovatief voor jullie?

Jamie: “We hebben geïnvesteerd in melkrobots met datakoppeling zodat we koemonitoring kunnen doen. Op die manier willen we innovatief zijn, maar ook met energie en mest. Het is tegenwoordig niet meer alleen melken. We doen ook aan weidebeheer en gaan efficiënt om met o.a. het voer van de koeien.”

Dat is een mooi bruggetje. Wat is voor jullie toekomstbestendig?

Mandy: “Vroeger toen mijn vader ging boeren, ging alles om massa. Na de oorlog was dat de behoefte. Daardoor zijn bedrijven uitgebreid. Nu zie je dat je meer moet doen. Je werd vroeger betaald voor hoeveelheden, nu op basis van kwaliteit. Ook denk ik dat bij een toekomstbestendig bedrijf een stuk beleving hoort. Je wordt als boer meer landschapsbeheerder.”

 

Jullie noemen zonnepanelen, landschapsbeheer en afzet van eigen producten. Jullie willen een onderscheidend concept: wat verstaan jullie daaronder?

Mandy: “We willen onze melk op een unieke manier afzetten bij de consument. Heb jij hier ideeën voor?”

Fides is super enthousiast en vraagt: Wat maakt jullie als jong boerenkoppel uniek? O Wacht nu heb ik het al verklapt!”

Mandy: “Ons kanaal heet niet voor niks boerenbroekies. We zijn er best flexibel ingestapt en willen inspelen op de kansen van de markt.”Fides: “Jullie zijn open minded. Jullie geven weerwoord aan de geluiden van de stad, hebben praktijkervaring, delen realiteit. Naast jullie bedrijf zie ik ook een publieke rol voor jullie om op een constructieve manier op het nieuws in te spelen. Hoe heeft dit impact op ons land, wat vinden we daarvan? Je wilt mensen op een positieve manier informeren. Misschien kan je wel met thema’s gaan werken op jullie kanaal/kanalen? Mensen willen graag weten wat actueel is. Kunnen jullie inspelen op die actualiteit? Door bijvoorbeeld nieuwsfragmenten te delen en te vertellen hoe die impact hebben op het boerenlandschap? Als je dit herhalend doet, wellicht de pers eraan koppelt, dan worden jullie straks een koppel waar de pers bij terecht kan.

Ik zie dus twee lijnen:

Jullie persona’s met het youtubekanaal
Een goed zuivelconcept
“Ik werk zelf als melkboer voor 1 dag in de week in Amsterdam bij Moma. Kennen jullie dat?” Er wordt nee geknipt door Jamie en Mandy dus Fides gaat door: “We willen meer connectie tussen stad en land. Bij Moma wordt naast melk ook gezorgd voor yoghurt, hangop, ayran en chocolademelk. Met een auto met een toeter gaan de melkboeren de wijk in. Ze draaien kiet, maar ze zorgen er vooral voor dat ze weer in de wijk zijn. En… ze leveren hun melk aan hippe koffietentjes. En wie van onze generatie is daar nu niet dol op? In Amsterdam heeft ieder hip koffietentje Momamelk. Dat is wel echt een interessante markt. Kijk ook eens naar Den Bosch, daar wordt het ook steeds hipper. Misschien kunnen jullie wel melkboer worden? Ik zal jullie eens in contact brengen met Moma.”

Jamie en Mandy zitten enthousiast te knikken en Fides gaat weer verder: “De Boeren Broekies is perfect voor jullie persona’s. Ik zou voor jullie zuivelproducten gaan voor een pakkende naam die ook goed landt in koffietentjes.”

Hoe belangrijk is het zijn van biologische boer voor het concept van Moma?

Jamie stelt deze vraag aan Fides en ze reageert dan ook al denkend: “Als consument wil ik heel graag het goede doen. Ik weet dat de voedselproductie nu niet optimaal is. Als ik naar de supermarkt ga en zooooo veel keuze heb, dan probeer je houvast te vinden. Bijvoorbeeld biologisch of juist dat het in Nederland geproduceerd is.”

“Moma wordt vers gebracht en met liefde gemaakt. Stel je nu eens voor: jullie vertellen je verhaal én jullie maken een mooi product, dan is dat toch fantastisch! Ik denk graag met jullie mee over een goede naam, een mooi logo en een strategisch plan hoe je het concept verder uitwerkt.”

Maar… hoe valt dit? Want je kunt natuurlijk kijken naar melk maar ook naar kaas?

Mandy: “We hebben wel echt het idee om met melk aan de slag te gaan, niet met kaas. Onze koeien hebben hele hoge gehaltes en dat proef je waarschijnlijk ook wel in de melk.”

Fides: “Kennen jullie die wijnexcursies? Mensen lopen langs de vaten, door de wijngaarden, ruiken en proeven. Wat denken jullie van een melkproeverij. Mensen lopen langs de uiers, zien misschien wel hoe er gemolken wordt. Iedere koe is uniek, is er een verschil in de melk: dat wil ik proeven! Een combinatie van jullie melk in de stad als melkboer én boerderijbeleving is super veel waard!”

Even terug naar jullie persona’s…

Fides: “In de krant heb je columnisten. Bij De Correspondent hebben ze op ieder thema een correspondent. Meld je aan als correspondent melk of boer. En koppel daar een soort leerweg aan. Ik voel een grote drang om informatie te delen met mensen. Hoe doe je dat efficiënt? Wat nu als ze jullie youtube filmpjes zouden gebruiken in het onderwijs?” Er wordt in de chat al direct enthousiast gereageerd door een juf die graag een kijkje zou krijgen van het leven op de boerderij in de klas.

Fides: “Er zijn filmmakers die content zoeken, jullie hebben content. Kan je samenwerken?”

Mandy: “Het is vooral lastig om tijdens het werk de tijd te nemen om te filmen.”

Fides: “Kijk of je een stagiaire aan kan trekken die dit kan doen voor jullie!”

Fides: “En voor jullie youtubekanaal zat ik nog te denken. Werk met rubrieken zoals: wij beantwoorden jullie vragen, melken voor dummies, stadspersoon over de vloer!

Nodig een paar herkenbare mensen uit die veel volgers hebben op hun social media kanalen. Door samen met hen te praten en samen video’s te posten, bereik je weer meer mensen! Denk bijvoorbeeld aan critici en foodbloggers.

En nu… onze tijd zit er bijna op!

Fides: “Ik kan jullie koppelen aan Moma, ik kan met jullie kijken naar concepten/namen/segmenten youtube/kanaal inspelen op activiteiten. En ook kijkend naar hoe jullie in jullie kracht blijven staan! Is dat iets?”

Jamie: “Ja dat klinkt als een goed plan. En aangezien je uit Den Bosch komt. Mocht je daar binnenkort weer een keer naartoe gaan, kom je hier dan een keer langs?

Fides: “Ja goed plan! Ik kom graag jullie kant op! Hebben jullie hier iets aan gehad vanavond?

Mandy: “Ja! Je hebt unieke dingen benoemd en ons uit onze koker gehaald. Je opent echt nieuwe wegen. We waren op zoek naar nieuwe ideeën en die bracht jij! Dus heel erg bedankt!

Fides: “Nou fijne avond en laten we vooral doorpraten om te kijken hoe we dit door kunnen vertalen voor jullie!”

Images

0  Comments

Cookie settings