Terugblik 2019: nieuwe concepten op de markt gezet

December 17, 2019
0 comments

Wat sprong er wat ons betreft uit dit jaar? Met de kerstvakantie voor de deur, vinden wij het een mooi moment om te kijken wat we in 2019 hebben bereikt. Conclusie: FoodUp Brabant heeft zelf ook nieuwe stappen gezet, onder meer met Frietje Precies en de Beste Brabantse Borrelplank.

Het zijn de twee onderwerpen die eruit springen, Frietje Precies en de Beste Brabantse Borrelplank (BBB), zegt Tineke Laarhoven. Ze is vanaf het begin betrokken bij FoodUp Brabant en coördinator van het team.

tineke laarhoven foodup brabant

Tineke Laarhoven

Met anderen ontwikkelde FoodUp Brabant deze twee concepten die vervolgens ook daadwerkelijk op de markt kwamen. ‘Het is de volgende stap in onze manier van werken’, aldus Laarhoven. ‘Wat hier samensmelt zijn bewustwording, nieuwe verdienmodellen, leren als organisatie en inzichten over waar je intervenieert in de keten. En dat koppelden we aan producten. Daarin kwam dus alles samen.’

Frietje Precies

Het bodem- en boervriendelijke Frietje Precies is een combinatie van aardappel, bataat en pastinaak, verbouwd op strokenteeltpercelen van een grote akkerbouwer, Jacob van den Borne uit Reusel. Het concept werd bedacht en ontwikkeld door Van den Borne, de FoodUp! Landbouw Innovatie Campus en campagnebureau Ultra Ultra. De friet was een groot succes op het foodcourt van de Dutch Design Week in oktober in Eindhoven.

Beste Brabantse Borrelplank

De Beste Brabantse Borrelplank werd gelanceerd in de WeAreFood-maand van de plantaardige eiwitten in oktober. Dit is een bourgondische borrelplank met grotendeels plantaardige hapjes, vooral in Brabant gemaakt, om te bestellen in de kroeg. Hij is verkrijgbaar bij de Sligro in Den Bosch.

beste brabantse borrelplank langste borrelplank korte putstraat wearefood

 

De Beste Brababantse Borrelplank

‘Eigenlijk hebben we dit nog niet eerder gedaan, iets op de markt brengen’, zegt Laarhoven. ‘Een paar jaar geleden organiseerden we bijvoorbeeld wel de barbecue van mannenvlees, gericht op bewustwording. Doordat we eieren en zuivel eten, zijn er ook haantjes, stierkalfjes en geitenbokjes. Die verdienen meer waarde. Twee mensen hebben dat doorontwikkeld tot bedrijf, De Lekkere Man. Onze bijdrage was nog puur zorgen dat het issue aandacht kreeg. De groeistap die we dit jaar hebben gemaakt met het daadwerkelijk op de markt brengen, maakt onze inzet ook een stuk minder vrijblijvend.

Doorpakken

‘Met het Frietje Precies en de vegetarische borrelplank hebben we nu dus de aanzet gemaakt, en komend jaar moet daarop doorgepakt worden. Het is voor ons niet genoeg dat het gewoon leuk is geweest. Het gaat om het realiseren van behoud en herstel van biodiversiteit, een gezondere bodem en een leefbaar landschap, en altijd gekoppeld aan zaken als mooie producten en een goede boterham voor de boer. Daar zijn we voor, dat is onze opdracht.’

Veranderingen kosten tijd

Bij STUDIO Agri meets Design keken we terug op de afgelopen zeven jaar en de lessen die zijn geleerd. Dat laat zien dat veranderingen veel tijd kosten. Rob Denissen, de eerste boer die samenwerkte met Agri meets Design, heeft inmiddels zuivel onder de merknaam ‘De smaak van hier’, en meesterbakker Robèrt van Beckhoven prijst zijn product.

Dat laat ook de kern van ons werk zien: het bouwen aan relaties en deze langdurig onderhouden. Je moet langer met elkaar oplopen om elkaar te leren kennen en werken aan vertrouwen. Die andere rol van FoodUp!, de marktintroducties, is geleidelijk ontstaan. Het kwam doordat we in andere trajecten leerden: wat we doen moet gewoon business worden.’

Verhaal in de praktijk laten zien

‘Het is organisch gegaan, op een gegeven moment realiseerden we ons dat wij daar ook onze rol in moesten gaan pakken; een boer kan niet alles alleen. We groeien zelf ook door de nieuwe mensen en organisaties die we leren kennen. En zo stonden we – heel gaaf – in oktober dus op de Dutch Design Week op het foodcourt met de Frietje Precies frietkraam te vertellen over bodems, boeren, natuur en precisielandbouw met drones. En niet in de stand van de provincie, maar met een product dat ons verhaal in de praktijk liet zien.’

frietje precies has wereldwijde voedseldialoog

Want om Brabant nog beter mee te nemen in het moois dat in deze provincie gebeurt, moet je je focussen op het verhaal, legt Laarhoven uit. ‘Zo is ook de borrelplank ontstaan, doordat we constateerden: het draait om gastvrijheid en de eiwittransitie, maar dat is een term waarbij je niet denkt aan lekker eten. Hoe kunnen we dat combineren? En toen bedachten we: borrelen doen we allemaal. Laten we mensen dan ook de impact van de plantaardige borrelplank gaan laten zien.’

Klein beginnen en dan opschalen

Zeven tot tien jaar zijn er al gauw nodig voor grote veranderingen, geeft ontwerpster Sietske Klooster aan in haar promotieonderzoek. Die tijd lijkt ook voor FoodUp! Brabant zelf te gelden. ‘FoodUp! is ook langzaam ontstaan, vanuit de wens van het provinciaal bestuur om mooie initiatieven in de agrofoodsector te ondersteunen en te verbinden. Er is voortgeborduurd op wat door Marcel Webster en Hans van Dommelen was opgebouwd en geleerd in de Peelhorst. Wij hebben elkaar daar gevonden, de stofkam gehaald door wat zij geleerd hadden, en dat opgetild en doorontwikkeld. We hebben onze eigen werkwijze ontwikkeld en zijn ook klein begonnen, gaan opschalen, verbeteren en vergroten. Dan zie je ook dat als je creativiteit de ruimte geeft, er mooie dingen ontstaan.’

Wat FoodUp Brabant nu in het onderwijs doet, is op vergelijkbare wijze gegroeid: ‘We begonnen met gastcolleges en bijdragen aan minoren, en nu is er een grotere samenwerking in Beet! van FoodUp met Kennispact MBO, HAS hogeschool en ZLTO.

Vertrouwen gekregen

FoodUp! heeft ook van het nieuwe provinciebestuur dat in juni aantrad weer het vertrouwen gekregen. In het bestuursakkoord staat dat sociale innovatie belangrijk is in de voedseltransitie. Wij kunnen ons daar de komende vier jaar op blijven inzetten. Daar zijn we heel blij mee, dat we vertrouwen krijgen en mensen zien dat we echt iets toevoegen aan wat er verder gebeurt. We worden gezien en gewaardeerd. Dat is ook goed voor het zelfvertrouwen. Het is bijzonder dat we mogen doen wat we doen. Het voelt wel spannend. Want hoe vreemd is het om als overheid friet te gaan verkopen?

In 2020 gaan we verder met wat afgelopen jaar is opgestart. Frietje Precies en de BBB moeten op  meer plekken en groter gaan aanslaan. Met de plantaardige borrelplank doen we bijvoorbeeld in maart mee aan de week zonder vlees. Frietje Precies willen we op festivals krijgen en in horecazaken.

Henri’s escaperoom

Daarnaast krijgt de escaperoom die FoodUp! dit jaar met partners ontwikkelde en in september presenteerde steeds meer aanvragen. ‘Henri’s escaperoom’ laat je al spelend ervaren wat een boer meemaakt die wil veranderen. Hij zet je aan het denken over ons landbouwsysteem en je eigen rol daarin als je wilt dat er iets verandert en brengt het gesprek op gang. Twee jonge Brabanders die bij de ontwikkeling betrokken waren, Maartje Verhulst en Henri van den Boomen, gaan ermee de boer op. Het is de bedoeling dat komend jaar ook een aantal leden van Provinciale Staten en het college van Gedeputeerde Staten de escaperoom gaan spelen. Ondertussen vliegen er alweer volop ideeën voor nieuwe concepten over de vergadertafel. Laarhoven: ‘Als het uiteindelijk maar uitmondt tot iets dat je met smaak eet, dat wordt gewaardeerd en waar een eerlijke prijs voor wordt betaald.’

henri's escaperoom

Images

0  Comments

Cookie settings