Boer en supermarkt, het kan wèl

February 01, 2020
0 comments

Melk, sinaasappelkwark, yoghurt; melkveehouder Joris Cremers heeft het allemaal liggen in de Plus-supermarkt van Jan Verbeeten in Overloon en Vierlingsbeek. Een mooi voorbeeld van hoe boer en retailer met elkaar samenwerken. De slagingsingrediënten: en lokale schaal (herkenbaarheid).

Aan de keukentafel bij Joris aan de Oploseweg in Overloon wordt duidelijk dat Jan Verbeeten zich niet gedraagt als een doorsnee retailer. Waar de grote supermarktformules nieuwe initiatieven, zoals De Klef (de naam van Joris’ zuivellijn), enkel schapruimte bieden, denkt Verbeeten mee om het nieuwe assortiment ook tot een succes te maken.

 

Win-win-win

‘’Ik denk constant hoe ik een lokaal product als De Klef beter in m’n winkels – Jan heeft ook nog een vestiging in Tegelen – onder de aandacht kan brengen. Want uiteindelijk gaat het in dit soort samenwerkingen om een win-win-win. De klant moet erop vooruitgaan. Als dat niet het geval is dan maakt het product sowieso geen kans van slagen. Joris moet erop vooruitgaan en ik moet er profijt van hebben.’’
Jan verbindt zich zo met alle leveranciers van lokale producten in zijn winkels, of het nu om brood, vlees of asperges gaat. Deze producten hebben inmiddels een substantieel volume (5-8 procent van de totale omzet). ‘’Het heeft geen zin om enkel voor mij de beste prijs uit te onderhandelen. Je zult dan zien dat bijvoorbeeld een Joris na een maand of twee toch afhaakt. Omdat de deal niet evenwichtig is. Zoiets schaadt mijn positie als retailer in een lokale gemeenschap, het tast mijn naam en reputatie aan.’’
Joris voelt zich prima bij deze aanpak. ‘’Je merkt dat het goed zit, en dat wekt vertrouwen. Zo sterk dat we zelfs zonder formele contracten werken. We kijken gewoon hoe het gaat en passen afspraken zo nodig aan nieuwe situaties aan. Op die manier help je elkaar.’’

 

Halfvolle melk

Een mooi voorbeeld van die wederkerigheid is het assortimentsadvies dat Jan Joris gaf. ‘’Aanvankelijk had hij alleen maar volle melk als keuze. Begrijpelijk, voor een boer is dat melk zoals melk hoort te zijn. Maar als je weet dat 80-90 procent van de melk die bij mij over de toonbank gaat halfvolle melk is, dan doe je jezelf tekort door alleen maar volle melk aan te bieden.’’
‘’En bijkomend voordeel is dat onze halfvolle melk romiger van smaak is dan die van de bekende melkmerken’’, legt Joris uit. Omdat hij nagenoeg dagvers levert kan Joris de melk direct van de koe pasteuriseren. Bij fabrieksmelk wordt eerst gekoeld van 35 naar 4 graden, om vervolgens weer op te warmen en te pasteuriseren op 72 graden. In dat warm-koud-warm-proces gaat veel smaak verloren. Bij De Klef is daarvan geen sprake. ‘’We merken het ook aan onze yoghurts. Kinderen doen er geen suiker bij, omdat ze de roomzachte smaak al lekker genoeg vinden.’’

 

Kroon op het werk

Voor Joris is de marktintroductie van De Klef – wat op z’n ‘Overloons’ terp betekent, de verhoging in het landschap waarop de boerderij ligt – de kroon op jaren (denk)werk. ‘’Zo’n vier jaar geleden ontstond het idee om meer met eigen melk te gaan doen. En anderhalf jaar geleden wist ik dat dat idee De Klef moest zijn. Nu staat er bij ons een verzuivelingsinstallatie en liggen mijn producten voor eenieder in het schap. Best wel een apart gevoel, dat bekenden ’s avonds jouw yoghurt zitten te eten. En daarvan iets vinden.’’

 

Geloof in dit soort producten

Joris hoopt over drie jaar met De Klef circa 200.000 liter melk (10 procent van zijn totale melkstroom) te verwerken en af te zetten. Dat kan via verschillende verkoopkanalen, vanaf eigen erf, via online-diensten aan huis of in supermarkten. Dat kunnen de drie Plus-vestigingen van Jan zijn, maar ook andere supers in de buurt. ‘’En daar wil ik hem best bij helpen’’, zegt Verbeeten. ‘’Niet dat ik Joris’ vertegenwoordiger wil worden, maar een goed woordje is van harte gedaan. Ik geloof namelijk in dit soort producten.’’

Images

0  Comments

Cookie settings