Boer Siebe schakelt om naar biologisch

15-03-2022
1025 keer bekeken

Siebe van de Crommert is melkveehouder op het boerenbedrijf van zijn familie in het Noordoost-Brabantse Erp. Als jonge boer hoopt hij zijn familiebedrijf te helpen verduurzamen en klaar te stomen voor een toekomst met nog vele generaties boeren.

Na zijn studie bedrijfskunde en agribusiness aan de HAS, besloot Siebe dat hij het melkveebedrijf van zijn ouders in wilde. Al van kinds af aan is hij dol op koeien. “Het zijn mooie beesten om mee te werken en ik haal er veel plezier uit om elke dag met hun verzorging bezig te zijn.” Naast zorg voor de koeien, richt hij zich ook op de verduurzaming van het familiebedrijf. “Door goed voor de omgeving te zorgen, kan de volgende generatie een mooier stukje aardbol overnemen, dan dat ik heb mogen doen.”

"Door goed voor de omgeving te zorgen,
kan de volgende generatie een mooier stukje aardbol overnemen"

Meer opbrengst uit verduurzaming

Om de verduurzaming van het familiebedrijf mogelijk te maken startte Siebe in 2018 met het maken kaas. “Ik vond het jammer om te merken dat we de verduurzaming die we aan de achterkant van ons bedrijf doorvoerden, niet zichtbaar konden maken aan de voorkant voor de consument. We maakten op een mooiere manier melk, voegden waarde toe aan ons product, maar zagen dat niet terug in opbrengsten. Door zelf kaas te maken en die te verkopen in onze winkel op het erf lukt dat wel."

Kwaliteit van de melk staat voorop

Een werkdag voor Siebe begint ‘s ochtends altijd bij de koeien. Even ‘hoi’ zeggen, dan melken en voeren. Daarna loopt de dag altijd anders. “Soms sta ik in de winkel, dan weer ben ik bezig met kaas maken, of heb ik zakelijke afspraken. Maar aan het einde van de dag ben ik altijd weer terug bij de koeien.” 

Van kaas maken wist Siebe toen hij startte nog maar weinig. “Er zat een instructieboekje bij de tobbe die werd geleverd en de installateur heeft me het één en ander uitgelegd.” Pekelen en rijpen is volgens Siebe niet zo ingewikkeld. Het belangrijkste voor lekkere kaas is de kwaliteit van de melk. “We pasteuriseren en thermiseren de melk niet, dus de kwaliteit van moet top zijn. Daar ben ik dag in dag uit mee bezig. Wat de koe eet, bepaalt uiteindelijk hoe goed de melk is en dus de kaas.”

Omschakelen naar circulair

Het maken en verkopen van hun eigen kaas zorgt ervoor dat Siebe en zijn familie de volgende stappen in de verduurzaming binnen het bedrijf kunnen financieren. “Van oudsher is onze boerderij een intensief veebedrijf. Maar ik wil daar graag verandering in brengen. We hebben een jaar geleden al de stap gemaakt om met een andere boer in de buurt samen te werken. Hierdoor kunnen we 180 koeien houden op een gezamenlijk stuk grond van 100 hectare, een goede balans, maar er moet nog veel meer gebeuren om echt te verduurzamen.” 

"De nieuwe samenwerking is het startpunt om uiteindelijk circulair te worden. We willen de grond zo gaan behandelen dat de bodem zelf voer voor de koeien produceert zonder dat je daar veel aan doet. We zijn nu zo’n 1,5 jaar bezig en zitten dus nog in de beginfase. Omschakelen naar een volledig biologische en circulaire bedrijfsvoering duurt jaren. We zijn nu op het punt terechtgekomen dat we geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen meer gaan gebruiken gebruiken; dat is best spannend. Op de lange termijn wil ik meer werken met de natuur, nog beter zorgen voor de bodem en hagen planten op onze landbouwgrond. Ik vind het belangrijk dat de productie van voedsel en de natuur hand in hand gaan.” 

Dit artikel van foodinspiration.com en AgriFood Capital kwam tot stand met medewerking van Lisa Appels en Nina Slagmolen. AgriFood Capital is het samenwerkingsverband van bedrijven, kennisinstellingen en overheden in de regio Noordoost-Brabant, waaronder de provincie Noord-Brabant. Voedselmakers die geloven dat de manier waarop we vandaag voedsel maken en eten, het verschil maakt voor morgen. Samen werken we aan de slimste en duurzaamste voedselketens van boer tot bord. Deze voedselketens zijn precies, circulair, waardevol en verbonden.

Fotografie: Nina Slagmolen

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen