Bokkenworstenbroodjes, alleen in oktober verkrijgbaar

07-10-2019

Deze maand kun je kennismaken met bokkenvlees. Jaarlijks worden een kleine 100 duizend geitenbokjes geboren in Nederland. Maar we zien en eten ze nooit. Brabantsche Worstenbroodjes en De Lekkere Man brengen daarom, exclusief in oktober, een bokkenworstenbroodje op de markt.

In Nederland wordt nauwelijks geitenbok gegeten. Ze zijn een ‘bijproduct’ van geitenmelk en -kaas. De dieren zijn van een ras dat speciaal gefokt is om heel efficiënt melk te produceren. Alleen de jonge geiten zijn daarom interessant voor een geitenhouder. De jonge bokjes gaan nu naar mesterijen, en hun vlees vervolgens naar Zuid-Europa. Maar het is prachtig vlees, zegt Anne Reijnders van De Lekkere Man. ‘Dus waarom zouden we het niet in Nederland ook eten?’

 

Goatober

Ter ere van ‘goatober’ is er een samenwerking tussen Brabantsche Worstenbroodjes en De Lekkere Man ontstaan. Oktober is de slachtmaand van bokken; deze dieren zijn allemaal afgelopen winter geboren. De chef van De Lekkere Man, Jorn Verhoof, ontwikkelde een recept voor een bokkenworstenbroodje, met het seizoen in zijn achterhoofd: ‘Het is een mooi toegankelijk, enorm smaakvol en ultiem herfstbroodje geworden.’

Het bokkenworstenbroodje is alleen in oktober verkrijgbaar, op de Bossche markt en in de winkels van Brabantsche Worstenbroodjes, maar ook via keilekker.nl. Zo hoef je niet de regen door om de herfst in huis te halen.

Mannenvlees op de markt

De Lekkere Man zet zich middels catering en productontwikkeling in om mannenvlees op de markt te brengen in Nederland. Je kent ze misschien van Theaterfestival Boulevard en de Tramkade. Naast geitenbok, werkt De Lekkere Man ook met stieren en hanen. Ze werken samen met (biologische) boeren die op hun eigen erf hun mannen grootbrengen. Brabantsche Worstenbroodjes kreeg de Bourgondisch Starter Award 2017 en staat bekend om hun voorliefde voor experimentele recepten.

bokkenworstenbroodjes worstenbroodje mannenvlees foodup voedselverspilling

Het eten van ‘mannenvlees’ (vlees van stieren, hanen, bokken) draagt bij aan minder voedselverspilling. Een aantal jaar geleden organiseerde FoodUp Brabant (onderdeel van provincie Noord-Brabant) samen met SFYN Brabant een mannenvleesbarbecue op de Dutch Design Week, om het onderwerp op de agenda te krijgen, samen met Anne en Lizette van (tegenwoordig) De Lekkere Man. Hun bedrijf heeft inmiddels ook de weg naar de markt gevonden.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen