Campagne #zomeroogst tegen voedselverspilling buitenbeentjes

30-07-2019

De Food Heroes-campagne #hetezomeroogst van vorig jaar tegen voedselverspilling heeft een vervolg gekregen onder de titel #zomeroogst. Door het hete en droge weer dreigen dit jaar opnieuw veel groenten en fruit niet te voldoen aan de supermarkteisen.

De campagne #zomeroogst van dit jaar is vooral gericht op het voorkómen van voedselverspilling en afzetproblemen door positieve communicatie. Telers en ketenpartijen zijn erg alert door de ervaring van vorig jaar, en proberen problemen te voorkomen door vroegtijdig in te grijpen via acties en aanpassing van kwaliteitsnormen. De #hetezomeroogst-campagne van 2018 was een initiatief van Food Heroes, waarin FoodUp Brabant en ZLTO samen werken aan minder voedselverspilling.

 

Voedselverspilling

Jaarlijks worden in Nederland vele tonnen aan groente en fruit weggegooid of niet geoogst, omdat ze niet voldoen aan de eisen van de supermarkt. Terwijl een deel van deze groenten en fruit prima gegeten kan worden, zoals groente met een afwijkend uiterlijk. Ze zijn alleen bijvoorbeeld te klein, hebben weinig kleur of een afwijkende vorm.

 

Veel groente en fruit gered

Met de campagne #hetezomeroogst trok Food Heroes vorig jaar veel aandacht voor deze vorm van voedselverspilling. Er werden niet alleen duizenden kilo’s appels en peren en tienduizenden kilo’s tomaten ‘gered’. Deze vruchten kregen alsnog afnemers en de telers ontvingen er veelal nog iets aan geld voor. Minstens zo belangrijk was de aandacht voor de eisen van de supermarkt en het fenomeen ‘tweedeklasseproduct’. Dat zijn groente en fruit die er net iets anders uitzien maar net zo goed smaken en net zo gezond zijn. Telers krijgen hier echter een veel lagere prijs voor.

Bekijk hier de video’s van vorig jaar, waarin boeren vertellen over hun ijsbergsla, uien en peren


Waardering consument en teler

Diverse supermarkten namen door de Food Heroes-campagne ook de stap om deze producten toch in het schap te leggen. Consumenten bleken hier geen problemen me te hebben en soms zelfs toe te juichen. Telers waardeerden de actie omdat het consument lieten zien dat het om natuurproducten gaat die in grotere variatie van het land komen dan de winkel laat zien.

 

Onderdeel landbouwvisie

Ook 2019 lijkt voor veel telers een moeilijk en spannend jaar te worden door de combinatie van droogte en hitte. Wat gaat dit betekenen voor de productie en de verdiensten? ‘Smaak is leidend, niet de vorm’, zei Schouten vorig jaar al. Landbouwminister Schouten heeft nu gevraagd de actie door te zetten. Het tegengaan van voedselverspilling is een van de speerpunten in het realisatieplan van de landbouwvisie die Schouten in juni publiceerde.

voedselverspilling food heroes #hetezomeroogst #zomeroogst tomatensoep

Van tomaten-buitenbeentjes is net zo lekkere tomatensoep te maken. Foto: Sara Dubler / Unsplash


Alternatieve afzet buitenbeentjes

Telers kunnen afwijkende producten die niet voldoen aan de specificaties van de supermarkten bij ZLTO aanmelden. ZLTO probeert daar dan alternatieve afzet voor te vinden. Via de Facebookpagina #zomeroogst zijn de acties te volgen.

 

Jouw verhaal voor campagne #zomeroogst

Ben je een teler met een goed verhaal hoe je jouw afwijkende oogst toch aan de man weet te brengen? Of heb je daarbij hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met Marjon Krol, marjon.krol@zlto.nl of 06-533 639 37.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen